NIK o audycie wewnętrznym
Podejmowane kontrole NIK oraz
publikowane wytyczne Ministerstwa Finansów pozwalają zbudować pewien zbiór
wskazówek, w jaki sposób należy kształtować realizację usług audytu w
jednostkach. Czuję się zobowiązany aby na bieżąco informować Państwa o pojawiających
się nowych informacjach i opatrywać je własnym komentarzem oraz propozycją ich
implementacji.
Poniższe uwagi oparte są o wyniki
kontroli NIK „Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego” z
kwietnia 2020 roku. Publikacja dostępna jest na stronie:
https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/074/LSZ/
Najistotniejsze ustalenia kontroli
(cytaty)
- W okresie
objętym kontrolą kierownicy 30% skontrolowanych jednostek, poprzez
niezatrudnienie audytora wewnętrznego albo niezawarcie umowy z
usługodawcą, nie zapewnili ciągłości prowadzenia audytu wewnętrznego, wymaganej
art. 282 ust. 1 uofp. Zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w
jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej, wskutek
niezatrudniania audytora wewnętrznego albo niezawierania umowy z
usługodawcą, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych
przewidziane w art. 18a ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Z
informacji uzyskanych z wszystkich urzędów jst zobowiązanych do
prowadzenia audytu wewnętrznego z pięciu województw, na terenie których prowadzona
była kontrola NIK: łódzkiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, wielkopolskiego
oraz zachodniopomorskiego (531 jednostek), wynika, że w 14% z nich nie
prowadzono audytu w ogóle, natomiast w 18% pozostałych jednostek, pomimo
zatrudnienia audytora lub zlecenia tego typu usługi, nie wykonano żadnego
zadania zapewniającego w roku.
- Ustalenia
kontroli wskazują, że zatrudnianie w urzędach jst audytora wewnętrznego w
niskim wymiarze czasu (np. na 1/8 etatu), w sytuacji gdy audyt nie może
być wykonywany przez usługodawcę, stanowiło w istocie obejście przepisów
uofp dotyczących obowiązku zatrudnienia audytora w jednostce.
- We
wszystkich skontrolowanych jednostkach, audytorzy wewnętrzni wykonujący
zadania audytowe spełniali wymogi określone w art. 286 uofp, w tym
dotyczące posiadanych kwalifikacji. W 35% skontrolowanych jednostek, w
których audytorzy zostali zatrudnieni w urzędach, wymiar ich zatrudnienia
określono na mniej niż jeden etat. Zdaniem NIK, zatrudnienie audytora w
niższym wymiarze czasu pracy niż jeden etat, mogło negatywnie wpływać na
zakres realizowanych zadań audytowych.
- We
wszystkich 14 urzędach jst, w których w okresie objętym kontrolą korzystano
z usług audytora usługodawcy, do jego wyboru, na podstawie art. 4 pkt
8 ustawy Pzp, nie stosowano przepisów tej ustawy21. Tym samym usługi audytu
wewnętrznego mogły być zlecane w oparciu o wewnętrzne regulacje dotyczące
udzielania zamówień publicznych „podprogowych”, przy uwzględnieniu wymogów
określonych w art. 44 ust. 3 pkt 1 i art. 254 pkt 3 i 4 uofp, z których
wynika, że wydatki z budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinny
być dokonywane w sposób oszczędny z zachowaniem zasad uzyskiwania
najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i
środków służących osiągnięciu założonych celów, jak również, że zlecenie
zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty. W
dziewięciu jednostkach prawidłowo, zgodnie z powyższymi wymogami,
dokonano wyboru usługodawcy. W pozostałych pięciu jednostkach stwierdzono nieprawidłowości
dotyczące wyboru podmiotu zewnętrznego do prowadzenia audytu wewnętrznego.
Ponadto w 30% urzędów objętych kontrolą nie został opracowany przez zarządzającego
audytem wewnętrznym, rekomendowany standardem 1300 Program zapewnienia i
poprawy jakości, którego celem jest umożliwienie dokonania oceny, czy
działalność audytu wewnętrznego jest zgodna ze Standardami oraz czy
audytorzy wewnętrzni stosują kodeks etyki. Powyższy Program w dwóch
jednostkach został opracowany dopiero w trakcie kontroli NIK.
Kontrola w 26% urzędów ujawniła nieprzestrzeganie standardów dotyczących
przeprowadzenia oceny wewnętrznej działalności audytowej (standard 1311)
oraz oceny zewnętrznej (standard 1312) w 67% jednostek. Zgodnie ze
standardem 1311, oceny wewnętrzne muszą obejmować bieżące monitorowanie
działalności audytu wewnętrznego oraz okresowe samooceny lub oceny
przeprowadzane przez inne osoby – w ramach organizacji – posiadające
wystarczającą znajomość praktyki audytu wewnętrznego. W standardzie 1312
sformułowano wymagania odnośnie ocen zewnętrznych. Oceny te powinny być
przeprowadzane co najmniej raz na pięć lat przez wykwalifikowaną,
niezależną osobę lub zespół spoza organizacji.
- Po
przeprowadzeniu zadania zapewniającego lub czynności doradczej, w wyniku
których stwierdzono niewłaściwe funkcjonowanie jednostki w danym obszarze,
audytor wewnętrzny powinien sformułować zalecenia lub wnioski oraz
propozycje dotyczące usprawnienia jej funkcjonowania. Istotne jest, aby
powyższe zalecenia czy propozycje dotyczyły wdrożenia działań
pozwalających na lepsze funkcjonowanie jednostki w przyszłości.
- Temu
celowi służą wnioski i propozycje o charakterze systemowym, czyli takie,
które wpływają na system kontroli zarządczej poprzez budowanie nowych lub
zmianę już istniejących mechanizmów minimalizujących ryzyko wystąpienia
nieprawidłowości lub nieosiągnięcia zakładanych celów funkcjonowania
jednostki. Przeprowadzone w latach 2016–2019 (trzy kwartały) przez
audytorów wewnętrznych zadania zapewniające, w 37% objętych kontrolą
jednostek nie zakończyły się sformułowaniem żadnych wniosków o charakterze
systemowym albo nie przełożyły się na działania służące poprawie
funkcjonowania jednostki i nie zostały uwzględnione w procesie
identyfikacji i analizy ryzyka w kontroli zarządczej. Udział wniosków o
charakterze systemowym we wszystkich wnioskach po zakończonych zadaniach
zapewniających w jednostkach objętych kontrolą wynosił 58%. Formułowane
przez audytorów wewnętrznych wnioski systemowe miały na celu przede
wszystkim zapewnienie zgodnego z przepisami prawa i wewnętrznymi
regulacjami funkcjonowania jst (84%). Nie formułowano natomiast wniosków
zmierzających do usprawnienia funkcjonowania jednostki pod względem
skuteczności i efektywności działań albo czyniono to w bardzo ograniczonym
zakresie (16%). W dziewięciu z 27 skontrolowanych jednostek stwierdzono
nieprawidłowości dotyczące monitorowania realizacji zaleceń.
Wnioski
1. Zapewnienie
ciągłości świadczenia usług audytu jest w szczególności istotne w przypadku
zlecania go jako usługę podmiotowi zewnętrznemu. Przeprowadzenie rozpoznania
rynku (czy też stosowanie innej formy zlecania usług o wartości
nieprzekraczającej 30 tys. Euro) zajmuje od kilku dni do 2-3 tygodni. Warto w
związku z tym zarządzać kwestią ciągłości usług audytu. Najprostszym sposobem
jest zawieranie umów (na okres minimum roku) od 1 lutego do 31 stycznia. Takie
kalendarium umożliwi rozpoczęcie na początku stycznia poszukiwania ewentualnego
usługodawcy, mając plan audytu na dany rok, jednocześnie audytor „bieżący”
sporządzi sprawozdanie roczne (które należy zakończyć do 31 stycznia kolejnego
roku).
2. Izba
traktuje przeprowadzanie zadań o charakterze zapewniającym (co najmniej
jednego) jako kryterium przy okazji kontroli funkcjonowania audytu. Wymóg taki
nie jest sformułowany w żadnym obowiązującym w Polsce akcie prawnym, jednakże
także Ministerstwo Finansów rozlicza komórki audytu z realizacji zadań tego
typu.
3.
Komórki
audytu wewnętrznego w polskim sektorze publicznym są zazwyczaj bardzo
niewielkie w porównaniu do ich odpowiedników w krajach zachodnich. Z analiz
zawartych w kontroli NIK wynika, iż zatrudnienie w wymiarze jednego, pełnego
etatu jest stanem do którego należy dążyć (a więc stan faktyczny jest często
inny). Wpływ na takie stanowisko być może miał fakt, iż w wielu przypadkach
audytorzy świadczyli usługi audytu nawet w kilkunastu jednostkach. Naturalnie,
sytuacja taka nie sprzyja efektywności audytu. Inaczej jest w przypadku
świadczenia usług przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą, kiedy to
możliwe jest korzystanie z pomocy innych audytorów (podobnie jak w przypadku
spółki).
4. Wybór
usługodawcy audytu podlega rygorom UoFP (oraz PZP oczywiście), jednakże z uwagi
na brak możliwości weryfikacji faktycznych kompetencji oferentów jest trudny. Stosowanie
kryterium najniższej ceny w przypadku usług tak specjalistycznych jak audyt
może skutkować rezultatami niskiej jakości i brakiem realnej wartości dodanej. Zweryfikowanie
jakości audytu jest możliwe przy założeniu pomocy innego audytora, w przypadku
braku takowego stosowanie np. testów wiedzy nie pozwoli ocenić kompetencji
danej osoby.
5.
NIK
kładzie nacisk na prowadzenie programu zapewnienia i poprawy jakości. Wymóg
istnienia takiego dokumentu nie jest także usankcjonowane w przepisach
krajowych, niemniej prowadzenie systemu zarzadzania jakością audytu jest
wymagane Standardami Audytu. Prowadzenie tego programu związane jest z
dodatkowymi czynnościami a nawet wydatkami – ocena zewnętrzna zlecana podmiotom
trzecim zawierana jest na podstawie odrębnej umowy (za wynagrodzeniem rzecz
jasna). Fakt konieczności poddania się ocenie zewnętrznej powinien być także
przewidziany z usługodawcą zewnętrznym.
6. Ustalenia
kontroli dotyczą także rodzaju zaleceń kończących zadania zapewniające. NIK
słusznie wskazuje, że najważniejsze z punktu widzenia funkcjonowania jednostek
są zalecenia o charakterze systemowym -
czyli odnoszącym się do całości systemu, procedur czy przebiegu procesów - w odróżnieniu od zaleceń dotyczących
poszczególnych transakcji czy stanów. W praktyce, na kształt funkcjonowania
audytu, w tym na jego zalecenia oraz sposób ich wykorzystania (co także ocenił
NIK w części negatywnie) ogromny wpływ ma kierownictwo jednostki. Oczekiwania a
następnie konsekwentne rozliczanie (przez audytora oraz kierownictwo) zaleceń systemowych pomoże zbudować kulturę
organizacyjną sprzyjającą wypełnieniu roli audytu.
7. Monitorowanie zaleceń i czynności sprawdzające są obligatoryjne – co wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu. Zaniechania realizacji czynności zostały podniesione przez Izbę, przez co zwrócić należy uwagę na zapewnienie w umowie z usługodawcą oraz w planie rocznym audytu zasobów na spełnienie tych wymogów. Niemniej istotne jest właściwe dokumentowanie bieżące czynności w ramach monitorowania zaleceń, jak również sporządzanie formalnego dokumentu z czynności sprawdzających.
Komentarze
Prześlij komentarz