II poziom Kontroli Zarządczej - jak to ugryźć?




W trakcie realizacji zadań audytowych pytacie Państwo często jak wdrażać Kontrolę Zarządczą na II poziomie. Zapisy ustawowe są w tej materii bardzo ubogie i jedyne co wiemy to to, że kierownik jednostki (w tym przypadku wójt, burmistrz, prezydent, starosta i minister) jest odpowiedzialny za jej funkcjonowanie. 

Wątpliwość dotyczy tego jaki ma być zakres wpływu jednostki nadrzędnej (np. Urzędu Gminy) na jednostki podległe (np. szkoła, biblioteka czy GOPS). Kierownicy tych jednostek odpowiadają przecież za zapewnienie KZ w tych podmiotach, na czym wobec tego może polegać II poziom Kontroli Zarządczej?

Komórka KZ w jednostce II poziomu powinna mieć formalnie przypisane obowiązki z tym związane. Dotyczyć one będą przede wszystkim nadzoru ministra/ wójta itp nad jednostkami w dziale / jednostkami samorządu danego.

W zakres nadzoru powinno wejść:

- weryfikacja planu, ustalanie  / zatwierdzenie mierników oraz ich wartości oczekiwanych,

- ustalenie celów / zadań priorytetowych,

- bieżąca wiedza dotycząca kontroli realizowanych w jednostkach oraz ich wyników,

- weryfikacja rejestru ryzyka, poziomu ryzyka akceptowalnego,

- gromadzenia oraz analiza sprawozdań z działalności oraz ewentualnych raportów dotyczących zarządzania ryzykiem w jednostkach,

- gromadzenie oraz weryfikacja oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.

 

Docelowo, koordynator KZ na poziomie II powinien mieć wiedzę wystarczającą do zweryfikowania oświadczeń o stanie KZ poszczególnych jednostek a zestawieniu z pracą własną w jednostce obsługującej kierownika kontroli zarządczej II poziomu sformułowanie czegoś na kształt oświadczenia KZ za cały dział administracji czy jednostkę samorządu terytorialnego. Oświadczenie takie mogłoby być elementem raportu o stanie samorządu czy sprawozdania z planu działalności - działalności działu administracji rządowej.

 

Powyższe informacje stanowią wskazówki, za wykorzystanie których autor nie ponosi odpowiedzialności. Ich ewentualna adaptacja należy do kierowników jednostek oraz osób wyznaczonych do zajmowania się zagadnieniami, których dotyczy niniejszy materiał.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontrola wewnętrzna a audyt wewnętrzny

Komentarz do projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa