Ocena i monitoring pracy jednostek sektora finansów publicznych



Rozwiązania wprowadzone do administracji publicznej Ustawą o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) stanowią milowy krok w systemie zarządzania. Monitoring pracy jednostki jest z pewnością jednym z kluczowych elementów kontroli zarządczej a jednocześnie niewiele jednostek może pochwalić się funkcjonowaniem sprawnego systemu monitoringu i oceny pracy.

Ocena i monitoring – z czego to wynika?
Sama ustawa o finansach publicznych nie zawiera wprost wskazania do monitorowania pracy jednostki. Ogólne zapisy dotyczące rocznych planów działalności dotyczą ministrów, tam też znajduje się zapis dotyczący mierników (art. 70.2 UoFP Plan działalności zawiera w szczególności określenie celów w ramach poszczególnych zadań budżetowych wraz ze wskazaniem podzadań służących osiągnięciu celów oraz mierniki określające stopień realizacji celu i ich planowane wartości). Artykuł ten utożsamiany z budżetem zadaniowym, który zawiera również cele i mierniki dla poszczególnych funkcji Państwa. Czy jednak plan działania oraz opis celów w budżecie zadaniowym to to samo? Sama definicja planu oznacza raczej sposób realizacji celu (celów), wobec czego rozumieć raczej należy, iż plan działania tworzy się na podstawie odgórnie ustanowionych celów. Z pewnością błędem byłoby tworzenie planu działania w oderwaniu od celów zapisanych dla danej jednostki w budżecie zadaniowym.


Rozszerzeniem zapisów UoFP w zakresie Kontroli Zarządczej są Standardy Kontroli Zarządczej. W opracowaniu tym znajdziemy znacznie dokładniej sformułowane oczekiwania wobec jednostek w kontekście monitoring i oceny pracy. Standardy podzielone zostały na pięć grup, z czego jedna dotyczy monitorowania, ale systemu kontroli zarządczej (grupa Standardów E: Monitorowanie i ocena), natomiast Standardy odnoszące się do monitorowania pracy jednostki powiązane są ściśle ze standardami dotyczącymi wyznaczania celów i znajdują się w w grupie B: Cele i zarządzanie ryzykiem. Interesujące nas zagadnienie to standard 6.
6.         Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji
Cele i zadania należy określać jasno i w co najmniej rocznej perspektywie. Ich wykonanie należy monitorować  za pomocą wyznaczonych mierników.
W jednostce nadrzędnej lub nadzorującej należy zapewnić odpowiedni system monitorowania realizacji celów i zadań przez jednostki podległe lub nadzorowane.
Zaleca się przeprowadzanie oceny realizacji celów i zadań uwzględniając kryterium oszczędności, efektywności i skuteczności.
Należy zadbać, aby określając cele i zadania wskazać także jednostki, komórki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne bezpośrednio za ich wykonanie oraz zasoby przeznaczone do ich realizacji.

Podejście wymagające określania celów dla jednostek oraz ustanowienia systemu monitorowania i sprawozdawczości jest czymś dla jednostek nowym. Zmiana dotyczy filozofii istnienia administracji: ma ona teraz nie tylko „być” i realizować zadania, ale także osiągać określone cele. Jest to element szerszej zmiany i dążenia do „New public management”, którego elementami są właśnie ustanawianie celów oraz sprawozdawczość, audyt wewnętrzny, zarządzanie ryzykiem oraz publiczna rozliczalność. Warto zapoznać się z opracowaniem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „Koncepcja good governance – Refleksje do dyskusji”[1]


Kryteria oraz mierniki ocen.

Celem ustanawiania mierzalnych celów dla administracji publicznej jest zapewnienie możliwości oceny czy dana instytucja funkcjonuje zgodnie z założeniem czy też nie. Sektor finansów publicznych jak sama nazwa wskazuje finansowany jest przez ogół podatników. Rodzi to określone obowiązki w zakresie sposobu wydatkowania środków oraz nakierowania na realizację okresowych działań w określony sposób. Najogólniej rzecz ujmując są to obowiązki wymagane dla spełnienia kryteriów kontroli zarządczej. Wielu kierowników jednostek oraz samych pracowników narzeka na przerost biurokracji, konieczność odrywania się od realizacji zadań podstawowych, aby spełnić wymóg dokumentowania czy sprawozdawczości. Naturalnie w wielu przypadkach sprawozdawczość i biurokracja z nią związana może zakłócać realizację czynności wynikających z zakresu danego stanowiska czy instytucji, jednakże są to przypadki niewłaściwej konstrukcji systemu monitoringu i nie powinny rzutować na ideę, co, do której dyskutować nie ma, po co – administracja na całym świecie zmierza w stronę rozliczalności publicznej i Polska nie powinna być wyjątkiem.

Źródłem celów dla administracji rządowej jest wspomniany już wielokrotnie budżet zadaniowy i określone w nim mierniki. Ministerstwo Finansów rokrocznie publikuje na swojej stronie wszelkie informacje dotyczące budżetu zadaniowego w Polsce. [2] Jednostki administracji rządowej tworzące cele i mierniki powinny odnosić się do tych opisanych w budżecie zadaniowym. Inaczej sytuacja wygląda w samorządach. Administracja samorządowa ma dowolność w korzystaniu z budżetu zadaniowego, w związku z czym cześć samorządów już dawno przeszła na ten system zarządzania, część nie zaczęła nawet opracowywania koncepcji budżetu zadaniowego. Istotną rolę odgrywać tu powinny organy stanowiące samorządów, które jednocześnie uchwalają budżety jst jak i powinny być zainteresowane pełnieniem roli nadzorczej ich działań.

Metodyka budowy celów (oraz szerzej strategii jednostki, planu) jest tematem na tyle obszernym, że zasługuje na odrębne opracowanie. Przystępując do budowy planu czy strategii warto dokonać przeglądu istniejących już systemów planowanie i monitoring. Niemal każda jednostka administracji publicznej ma, działający w szerszym lub węższym zakresie system ocen wynikający z danej specyfiki. Ilość wykrytych przestępstw, wyniki egzaminów, aktywizacja bezrobotnych to dziedziny podlegające badaniu już na długo przed wprowadzeniem kontroli zarządczej i budżetu zadaniowego. Jednostki mają w związku z tym najczęściej system monitoring części swojej działalności podstawowej (działalność podstawowa dotyczy zadań specyficznych dla danej jednostki, tych dla realizacji, których jednostka została powołana / utworzona). Budując cele warto oprzeć się na sprawdzonej metodyce konstrukcji celów – np. SMART. Informacje na ten temat znajdziemy na stronach Ministerstwa Finansów w zakładkach dotyczących budżetu zadaniowego oraz kontroli zarządczej.



Zakres celów i planowania.

Pytaniem, jakie rodzi się często już na początku planowania (tworzenia planu bądź ustalania celów) jest jego zakres. Oczywistym jest, że cele jednostki dotyczyć będą działalności podstawowej, ale co z działalnością wspomagającą jednostki (finanse, kadry, wsparcie IT itp.)? Dla przykładu Powiatowy Urząd Pracy planuje przeszkolenie x bezrobotnych, czego efektem ma być podjęcie pracy przez Y osób, założenie działalności gospodarczej przez Z osób. Jest to oczywiste i zrozumiałe, komórki obsługujące bezpośrednio bezrobotnych wiedzą, czego się po nich oczekuje, kierownictwo jednostki będzie w stanie przekazać staroście czy cel został osiągnięty czy nie. Na jednostkę składają się jednakże także komórki „wspierające” działalność podstawową., lecz nie zaangażowane w nią bezpośrednio. Trudno nie uwzględniać w systemie monitorowania i oceny tych, także ważnych zadań. Ocena komórek wspomagających ma znaczenie dla jakości wykonywanej przez nie pracy, dla kierowników komórek oraz dla samych pracowników. O ile względnie prosto jest wyznaczyć kryteria oceny (mierzalne) komórek działalności podstawowej – skoro są one zobowiązane do realizacji celów, do których przypisane są konkretne wartości mierników – to jak ocenić pracę komórki kadr czy księgowości? Może zrodzić się pytanie czy w planie działalności, celach jednostki spróbować sformułować mierzalne oczekiwania (choćby jakościowe) dla tych komórek.

Analizując plany i cele instytucji krajów gdzie system taki funkcjonuje już od wielu lat stwierdzić można, iż plany jednostek (jak i powiązane z planem cele i mierniki) dotyczą działalności podstawowej jednostek. Instytucje szkoleniowe rozliczają się wynikami słuchaczy, ilością przeszkolonych osób – nie uwzględnia się tam komórek księgowości i kadr.

Ocena działalności wspomagającej.
Monitoring pracy jednostek administracji publicznej składać się powinien z narzędzi umożliwiających ocenę obszarów działalności podstawowej (a więc tej, do której jednostka została utworzona i które zawarte są w budżecie zadaniowym, planie działania itp.), oraz działalności wspomagającej, – czyli dającej odpowiedź czy te komórki działają zgodnie z założeniem. Mówiąc najprościej, mówiąc o systemie monitoringu i oceny jednostki powinniśmy zadać sobie pytanie, jakie są kryteria oceny działalności kadr czy finansów i czy kierownik jednostki jest w stanie stwierdzić czy funkcjonują one „dobrze”.

Mechanizm taki można roboczo nazwać „miernikiem realizacji działania” (ang. Key performance indicator) i dotyczyć może nie tylko działalności wspomagającej, ale rozwijać sposób oceny realizacji działalności podstawowej. Mierniki te dotyczyć mogą zgodności z prawem (w sytuacji, kiedy oceniana działalność jest realizowana „na wniosek” tj w odpowiedzi na podanie, wniosek) w zakresie dotrzymania terminu czy nie dopuszczenia do błędu. Typowym miernikiem może być czas wydania decyzji administracyjnej, ilość uchyleń decyzji, ilość błędów. Dla innego obszaru może być to czas przywrócenia funkcjonalności systemu IT, odczucie sprawiedliwej oceny przez przełożonego czy też objęcie wszystkich pracowników badaniami okresowymi medycyny pracy. Generalnie, system powinien być w stanie dać podstawę do oceny każdego aspektu funkcjonowania jednostki.


Forma, częstotliwość oraz adresat ocen.
System monitorowania i oceny pracy jednostki powinien zawierać w sobie również określenie częstotliwości sporządzania raportów / formułowania ocen. Oczywistym jest, co wynika z samego cyklu budżetowania, iż podstawowym typem jest sprawozdawczość roczna. Konstrukcja budżetu jak również zwyczajowa „roczność” planowania definiują większość celów właśnie w horyzoncie rocznym. Są jednakże cele formułowane w perspektywie kilkuletniej, są one zawarte w dokumentach strategicznych – czy to rządowych czy też samorządowych (strategia rozwoju gmin). Warto jednakże pamiętać, iż sama definicja „monitorowania” oznacza, iż dane dotyczące realizacji działań nie zbiera się jedynie raz w roku a na bieżąco. Jest to powiązane z innym aspektem kontroli zarządczej – zarządzaniem ryzykiem. To zarządzanie ryzykiem właśnie (znajduje się tej samej grupie Standardów Kontroli Zarządczej) dotyczy zwiększenia prawdopodobieństwa osiągnięcia celów jednostki. W związku tym istotne jest posiadanie bieżącej wiedzy w zakresie osiągania danego miernika czy celu. Dla przykładu: celem PUP jest przeszkolenie 100 bezrobotnych rocznie, analiza półroczna wskazująca, iż przeszkolono 40 osób stanowi poważne ostrzeżenie, co do możliwości osiągnięcia celu.

Forma i częstotliwość czynności związanych z monitoringiem determinowane są przez adresata tychże. Informacje dotyczące stopnia realizacji celów i zadań mogą być wykorzystywane wewnętrznie (czyli przekazywane jedynie kierownikowi jednostki), przekazywane jednostce nadrzędnej lub też organowi stanowiącemu (w przypadku jst). Warto tu zwrócić uwagę, że konieczność monitoringu wyjść powinna właśnie z jednostki / organu nadzorującego. Określanie celów czy mierników działań wewnątrz jednostki może rodzić ryzyko podejścia mało ambitnego oraz sformułowania celów na poziomie względnie niskim, łatwym do osiągnięcia.


Podejmując się stworzenia czy też analizy systemu monitoringu i ocen dla danej jednostki należy mieć na względzie, że jest to część większej całości związanej ze sposobem zarządzania jednostką, (czyli kontroli zarządczej). Dobrze skonstruowany system kontroli zarządczej to taki, w którym poszczególne elementy są ze sobą powiązane. Zarządzanie ryzykiem postuluje określenie przez kierownika jednostki poziomu ryzyka akceptowalnego, który w systemie monitoringu jest miernikiem realizacji zadań. Np. dopuszczalny odsetek uchylonych decyzji administracyjnych na poziomie 5% jest jednocześnie kryterium oceny komórki wydającej decyzje. Również rozwijanie i profesjonalizacja komórek audytu wewnętrznego zapewni systematyczne i profesjonalne przeglądy ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej, do których należy także monitoring i ocena jednostki.


[1]http://www.mrr.gov.pl/aktualnosci/fundusze_europejskie_2007_2013/Documents/koncepcja_good_governance.pdf
[2]http://www.mf.gov.pl/index.php?const=5&dzial=1802&wysw=6&sub=sub2

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontrola wewnętrzna a audyt wewnętrzny

Komentarz do projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa